University of Borås

Borås Academic Digital Archive (BADA) >
Studentuppsatser & examensarbeten / Student Papers >
Institutionen Handels- och IT-högskolan / School of Business and IT >
Företagsekonomi / Business Administration >
Magisteruppsatser (Business Administration) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2320/11181

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2012MF07.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open
Title: Företagsvärdering – God värderingsmodell
Other Titles: Business Valuation – Good valuation model
Authors: Svensson, Charlotta
Wendahl, Sebastian
Department: Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan (HIT)
Issue Date: 7-Aug-2012
Series/Report no.: Magisteruppsats
2012MF07
Programme: Magisterutbildning i företagsekonomi
Publisher: University of Borås/School of Business and IT
Media type: text
Keywords: Företagsvärdering
god värderingsmodell
fundamental analys
kassaflödesvärdering
substansvärdering
multipelvärdering
marknadsvärdering
Abstract: Allteftersom affärsvärlden har förändrats och blivit allt mer komplex har även företagsförvärv blivit allt mer vanligt och behovet av företagsvärderingar ökat. Företagsvärderingar utförs i många olika situationer och för olika syften t.ex. i samband med sammanslagningar, vid värdering av aktier eller kreditgivning. I dessa situationer finns även aktörer som alla har olika intentioner med värderingen. Därför finns det ett antal metoder och modeller att applicera vid en värdering. Denna studies syfte är att skapa tre olika typer av förståelse relaterat till företagsvärdering: förståelse för värderingsmodeller, förståelse för hur modellerna används i praktiken samt förståelse för vad en god värderingsmodell är. Förståelsen skapas genom att studera litteratur, artiklar samt insamlat material från intervjuer med personer som arbetar med företagsvärdering i praktiken. Studien utförs med en kvalitativ metod samt en induktiv ansats eftersom dessa anses lämpliga för det ovan nämnda syftet. Både primär och sekundär data kommer användas, den primära i form av materials samlat från intervjuer med tre olika företagsvärderare och sekundär data i from av relevant litteratur och artiklar inom området företagsvärdering. Den teoretiska referensramen innehåller information om värderingsteori, begreppet värde samt olika värderingssituationer som kan uppstå. Begreppet fundamental analys framställs tillsammans med förklaringar av utvalda värderingsmodeller. I det empiriska kapitlet presenteras resultaten som framkommit ur de tre intervjuer som utförts. Resultatet presenteras efter tema då detta ger en god inblick i vad de olika respondenterna anser i olika frågor och kapitlet avsluts med en sammanställning av resultatet. I analysen förs den teoretiska referensramen samman med det empiriska kapitlet. Analysens fokus är på begreppet värde, värderingsmodellernas användning samt vad en god värderingsmodell kan vara. Analysen är utgångspunkten för de slutsatser som dras i det sista kapitlet där även förslag om fortsatt forskning inom området framställs. I stort sett förekommer de värderingsmodeller som presenteras i litteraturen även i praktiken. Litteraturen och praktiken är även överens om att företagsanalyser (fundamental analysen) är en viktig grund för värderingsmodellerna samt för att få ett så verkligt värde som möjligt så bör fler än en modell tillämpas. Begreppet värde är svårt att få grepp om då det kan uppfattas både som spekulativt och institutionellt.
URI: http://hdl.handle.net/2320/11181
Appears in Collections:Magisteruppsatser (Business Administration)

SFX Query

All items in Borås Academic Digital Archive are protected by copyright, with all rights reserved.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  The DSpace Foundation