University of Borås

Borås Academic Digital Archive (BADA) >
Studentuppsatser & examensarbeten / Student Papers >
Institutionen Handels- och IT-högskolan / School of Business and IT >
Informatik / Informatics >
Kandidatuppsatser / Bachelor theses (Informatics) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2320/11417

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2012KANI17.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open
Title: Användbarhet inom e-handel – en studie av svenska e-handelsföretag
Other Titles: Usability within e-commerce – a study of Swedish e-commerce companies
Authors: Berntsson, Lisa
Rigsjö, Jenny
Department: Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan (HIT)
Issue Date: 11-Oct-2012
Series/Report no.: Kandidatuppsats
2012KANI17
Programme: Interaktions- och kommunikationsdesignerutbildningen
Publisher: University of Borås/School of Business and IT
Media type: text
Keywords: Användbarhet
användbarhetsarbete
e-handel
webbutveckling
hinder
Abstract: Samtidigt som handel via internet blir allt vanligare visar undersökningar att användbarheten på e-handelssidorna kan förbättras. Många kunder anser webbplatserna vara komplicerade att använda. Till skillnad från många andra typer av IT-system har man inte möjlighet att utbilda kunderna och man kan inte heller tvinga dem att handla via webbplatsen. Företagen riskerar därför att gå miste om miljarder i potentiella intäkter då konsumenterna avbryter eller misslyckas med sina köp. Detta har gjort att vi ställer oss följande frågor: Hur arbetar svenska e-handelsföretag med användbarhet under utvecklingen av sina webbplatser? Vilka anledningar finns det att välja bort användbarhet? Syftet med vår undersökning är att få en inblick i hur svenska e-handelsföretag utvecklar sina webbplatser och hur företagen arbetar med användbarhet, hur användbarhet prioriteras och varför de har valt att arbeta på detta sätt. För att få en inblick i hur svenska e-handelsföretag valt att arbeta med och prioritera användbarhet har vi i en explorativ flerfallsstudie intervjuat 11 företag som säljer varor eller tjänster över nätet. Resultatet av vår undersökning visar att det finns en utbredd medvetenhet om betydelsen av användbarhet bland e-handelsföretagen. Hur och i vilken utsträckning man jobbar för att göra sin webbplats användbar varierar däremot avsevärt från företag till företag. Vi har sett en tydlig tendens bland företagen att förlägga merparten av användbarhetsarbetet till efter lanseringen av webbplatsen. Arbetet består då i a/b-testning samt enkäter och feedback för att få en uppfattning om hur väl webbplatsen tas emot av kunderna. Vår studie visar att brist på tid och pengar är bland de främsta orsakerna till att en del av e-handelsföretagen i vår studie endast utför begränsat användbarhetsarbete på sina webbplatser. Det verkar med andra ord som att uppfattningen att det är dyrt och tidkrävande att arbeta med användbarhet i utvecklingen av webbplatsen fortfarande är utbredd bland svenska e-handelsföretag. Vi tror att resultatet av vår studie kan vara av intresse för företag och organisationer som har användbarhet som affärsidé, men även e-handelsföretagen själva då den förhoppningsvis leder till ökad självinsikt samt en kritisk granskning av situationen inom det egna företaget. Resultatet av studien är också intressant för studenter och forskare inom informatik då studien bidrar med kunskap om hinder och brister i utvecklingsarbetet gällande användbarhet samt belyser problemområden som kan utforskas vidare.
URI: http://hdl.handle.net/2320/11417
Appears in Collections:Kandidatuppsatser / Bachelor theses (Informatics)

SFX Query

All items in Borås Academic Digital Archive are protected by copyright, with all rights reserved.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  The DSpace Foundation