University of Borås

Borås Academic Digital Archive (BADA) >
Studentuppsatser & examensarbeten / Student Papers >
Institutionen Textilhögskolan / Swedish School of Textiles >
Examensarbeten, högskoleexamen (THS) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2320/14245

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2014.9.05.pdf292.13 kBAdobe PDFView/Open
Title: Finns det efterfrågan av re-designade yogakläderoch accessoarer på den svenska marknaden?
Authors: KOGAN, MARYNA
ESBJÖRNSSON, IDA
Department: Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)
Issue Date: 17-Oct-2014
Series/Report no.: Högskoleuppsats
2014.9.05
Programme: Butikschef, textil och mode
Publisher: University of Borås/Swedish School of Textiles
Media type: text
Keywords: Re-design
marknadsundersökning
Abstract: Syftet med denna uppsats var att undersöka om det finns behov av re-designade kläder och accessoarer för yogautövare i Göteborg. Den uppsamlade informationen användes för att bedöma möjligheten till att starta ett företag vars verksamhet bygger på försäljning av yogakläder- och accessoarer genom re-design av secondhandvaror. I den teoretiska referensramen beskrivs vad marknadsföringsmix innebär, vilken inkluderar konkurrensmedel som är viktiga när man vill starta ett nytt företag, nämligen de fyra p:na. Vi har fått fram resultatet av vår marknadsundersökning genom intervjuer med sex olika yogautövare. Genom att intervjua dessa personer har vi undersökt deras köpvanor, köpbeteende, kunskaper samt inställning till re-design och secondhand samt inställning till olika prisklasser. Genom vår studie har vi kommit fram till att det finns en för liten marknad i Göteborg för försäljning av re-designade yogakläder och accessoarer. De flesta föredrar vanliga sportkläder framför yogakläder och vad gäller accessoarer så anser de flesta att de inte slits så mycket och därför köps väldigt sällan. Däremot har vi kommit fram till att man kan fundera på att i sitt företag satsa på unika re-designade yogaaccessoarer av hög kvalitet som kan fungera som en imageskapare för företaget samtidigt som man breddar ut sitt sortiment med andra relaterade varor vilka troligen köps oftare och kan generera vinst, vilket dock måste undersökas närmare.
URI: http://hdl.handle.net/2320/14245
Appears in Collections:Examensarbeten, högskoleexamen (THS)

SFX Query

All items in Borås Academic Digital Archive are protected by copyright, with all rights reserved.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  The DSpace Foundation