University of Borås

Borås Academic Digital Archive (BADA) >
Studentuppsatser & examensarbeten / Student Papers >
Institutionen Textilhögskolan / Swedish School of Textiles >
Examensarbeten, högskoleexamen (THS) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2320/14248

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2014.9.14.pdf793.77 kBAdobe PDFView/Open
Title: : Levande skyltdockor - - En studie av kommunikationen till kunden via butikspersonalens klädsel
Authors: JÖRGENSEN, LINN
JONSSON
Department: Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)
Issue Date: 17-Oct-2014
Series/Report no.: Högskoleuppsats
2014.9.14
Programme: Butikschef, textil och mode
Publisher: University of Borås/Swedish School of Textiles
Media type: text
Keywords: personalklädsel
skyltdocka
visuell kommunikation
Abstract: I vårt arbete har vi valt att titta närmare på butikspersonalens klädsel. Vi har varit i kontakt med en mindre modebutik i Varberg, som uppmanar sin personal att endast klä sig utifrån butikens eget sortiment. Avsikten med vårt arbete har varit att svara på hur personalen likt en levande skyltdocka kan kommunicera butikens sortiment och påverka kundens köpbeteende. Vi har genomfört intervjuer med både butikspersonal och butikens kunder. Butiken har fått svara på frågor som rör deras val av kläder och hur de upplever att kunder uppmärksammar vad de har på sig. Kundintervjuerna har gett oss svar på vilka faktorer i personalens klädsel som skapar ett intresse hos kunden. Vår studie visar att personalens klädsel används som en marknadsföringskanal i butiken och skapar en möjlighet att på ett synligt sätt visa upp olika plagg ur sortimentet. Studien visar även att personalens klädsel uppmärksammas och kan ha en inverkan på kundernas intresse för dessa plagg vid ett besök i butiken. Det som framgår vara det viktigaste och mest effektiva i den här sortens kommunikation är att skapa ett intresse och begär hos kunden. Det visar sig att de flesta kunder vill se en snygg helhet i personalens klädsel och det som påverkar kundens intresse mest är om personalen presenterar en stil som kunden själv kan tänka sig att bära. Om denna kommunikation leder fram till ett köp är dock svårare att styrka. Personalen säger att de ofta upplever att kunden uppmärksammar deras klädsel, men att det inte alltid leder till ett köp.
URI: http://hdl.handle.net/2320/14248
Appears in Collections:Examensarbeten, högskoleexamen (THS)

SFX Query

All items in Borås Academic Digital Archive are protected by copyright, with all rights reserved.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  The DSpace Foundation