University of Borås

Borås Academic Digital Archive (BADA) >
Forskningspublikationer / Research Publications >
Centrum för lärande och undervisning / Centre for Learning and Teaching (CLU) >
Rapport från Centrum för lärande och undervisning >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2320/4688

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rapport_12.pdf380.64 kBAdobe PDFView/Open
Title: Utvärdering av barnmorskeutbildning på distans
Authors: Borglund, Linda
Langelotz, Lill
Department: University of Borås. Centre for Learning and Teaching
Issue Date: 12-Feb-2009
Series/Report no.: Rapport från Centrum för lärande och undervisning
12
Publisher: Centrum för lärande och undervisning
Media type: text
Publication type: report
Keywords: barnmorskeutbildning
distansutbildning
Subject Category: Subject categories::Social Sciences::Social Sciences::Pedagogy::Pedagogy
Abstract: Sedan 2004 har barnmorskeutbildningen vid Institutionen för vårdvetenskap, VHB, på Högskolan i Borås bedrivits i form av en modifierad distansutbildning. Med det avses att kurserna dels består av träffar/föreläsningar på campus, dels av kommunikation och information via en Internetbaserad lärplattform . Utbildningen kritiserades för bristande kvalitet i såväl innehåll som upplägg vid Högskoleverkets, (HSV) kvalitetsgranskning 2007. HSV menade bland annat i sin kritik att studenterna blir isolerade på grund av utbildningsformen. Även sambandet mellan utbildning och aktuell forskning samt examinations-formerna ifrågasattes. På grund av den allvarliga kritiken fann VHB ett behov av att evaluera utbildningen och Centrum för lärande och undervisning, CLU, fick i uppdrag att genomföra en utvärdering av studenternas uppfattningar. En enkätundersökning genomfördes därför under våren 2008. Syftet med utvärderingen var att söka ta reda på studenternas uppfattningar om barnmorskeutbildningens kvalitet och genomförande. De frågeställningar som legat till grund är: - Hur har studenterna upplevt barnmorskeutbildningen vad gäller flexibel form? - Hur bedömer de studenter som idag är verksamma inom respektive område att barnmorskeutbildningen motsvarade kraven som ställs i arbetslivet? Resultatet visar att studenternas attityd till barnmorskeutbildningen generellt är neutral eller positiv.Studenterna bedömer att de kunskaper de förvärvat genom utbildningen motsvarar arbetslivets krav vä Sammanfattningsvis visar resultatet att HSV:s kritik mot utbildningsformen inte finner stöd i studenternas uppfattningar.
URI: http://hdl.handle.net/2320/4688
ISSN: 1650-5867
Appears in Collections:Rapport från Centrum för lärande och undervisning

SFX Query

All items in Borås Academic Digital Archive are protected by copyright, with all rights reserved.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  The DSpace Foundation