University of Borås

Borås Academic Digital Archive (BADA) >
Särskilda samlingar / Special Collections >
Konferenser / Conferences >
Mötesplats inför framtiden >
Mötesplats inför framtiden 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2320/5519

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KjellinPernler.pdf102.34 kBAdobe PDFView/Open
Title: Talet om informationskompetens: Implikationer för relationen mellan bibliotekarier och användare
Authors: Kjellin, David
Pernler, Tobias
Department: Other
University of Borås. Library and Learning Resources
Issue Date: 21-Oct-2009
Media type: text
Publication type: conference paper, other
Subject Category: Subject categories::Social Sciences::Other Social Sciences not elsewhere specified::Other Social Sciences not elsewhere specified
Abstract: Informationskompetens framställs i många sammanhang som viktig i dagens informationsintensiva samhälle. Informationskompetens är dock inte ett enhetligt, väl definierat begrepp, utan används med olika innebörd i olika sammanhang. Detta gör också litteraturöversikter över ämnet klart genom att peka på den rad av innebörder och terminologier som använts och används (se t.ex. Bawden, 2001). Oavsett hur man definierar informationskompetens tycks det dock förhålla sig på så vis att bibliotekarieprofessionen anser sig ha något att tillföra användaren för att göra denne mer informationskompetent, och på så vis bland annat öka förutsättningarna för användarens möjligheter till demokratiskt deltagande i samhället (se t.ex. Pawley 2003, s. 422). Men att bibliotekarierna ger sig själv definitionsrätten över vad det innebär att var informationskompetent kan också förstås som ett maktförhållande mellan bibliotekarier och användare.
URI: http://hdl.handle.net/2320/5519
Appears in Collections:Konferensbidrag / Conference papers (BLR)
Mötesplats inför framtiden 2009

SFX Query

All items in Borås Academic Digital Archive are protected by copyright, with all rights reserved.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  The DSpace Foundation