Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Musik och språkutveckling i förskolans verksamhet
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Music and Language Development in the Practice of Preschool (English)
Abstract [sv]

Bakgrund: I bakgrunden redogör vi för hur vi ser på barns tidiga språkutveckling och olika aspekter av den. Vi beskriver också hur vi förstår begreppet ”musik”, att musik alltid funnits och att barn redan i fosterstadiet är musikaliska samt varför musik kan användas som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling. Genom tidigare forskning visas att musik kan utveckla barns fonologiska medvetenhet och generella användande av språket. Syfte: Syftet med vår undersökning är att, med hjälp av en verksamhetsförlagd studie, undersöka hur förskollärare resonerar kring sin användning av musik som pedagogiskt verktyg för att stimulera barns språkutveckling i förskolan. Metod: För att besvara studiens syfte har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. Fem verksamma förskollärare har medverkat i studien. Resultat: Resultatet av vår studie visar att musik används flitigt i förskolorna men oftast utan något särskilt mål och syfte relaterat till språkutveckling. Förskollärarna anser dock att musik kan vara ett bra verktyg för språkutveckling. De två viktigaste faktorerna för att förskollärare ska använda sig av musik som språkutvecklande verktyg för barnen är deras intresse och kunskap.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Education and Behavioural Sciences , 2013.
Series
Kandidatuppsats
Keywords [en]
musik
Keywords [sv]
språkutveckling, förskollärare
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-17313Local ID: 2320/12656OAI: oai:DiVA.org:hb-17313DiVA, id: diva2:1309221
Note
Program: LärarutbildningenAvailable from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(560 kB)1482 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 560 kBChecksum SHA-512
5684b1ba3f0ae7cc835fbd837b8138a657d13fe50b39b40b1ad46a2ab087bddafe631787081d76c3918f107a515ad26e3f3383ac745e0cfc7afc3455205af047
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education and Behavioural Science
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1482 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 197 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf