Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Utvärdering av barnmorskeutbildning på distans
University of Borås, Centrum för lärande och undervisning.
University of Borås, Centrum för lärande och undervisning.
2009 (Swedish)Report (Other academic)
Abstract [sv]

Sedan 2004 har barnmorskeutbildningen vid Institutionen för vårdvetenskap, VHB, på Högskolan i Borås bedrivits i form av en modifierad distansutbildning. Med det avses att kurserna dels består av träffar/föreläsningar på campus, dels av kommunikation och information via en Internetbaserad lärplattform . Utbildningen kritiserades för bristande kvalitet i såväl innehåll som upplägg vid Högskoleverkets, (HSV) kvalitetsgranskning 2007. HSV menade bland annat i sin kritik att studenterna blir isolerade på grund av utbildningsformen. Även sambandet mellan utbildning och aktuell forskning samt examinations-formerna ifrågasattes. På grund av den allvarliga kritiken fann VHB ett behov av att evaluera utbildningen och Centrum för lärande och undervisning, CLU, fick i uppdrag att genomföra en utvärdering av studenternas uppfattningar. En enkätundersökning genomfördes därför under våren 2008. Syftet med utvärderingen var att söka ta reda på studenternas uppfattningar om barnmorskeutbildningens kvalitet och genomförande. De frågeställningar som legat till grund är: - Hur har studenterna upplevt barnmorskeutbildningen vad gäller flexibel form? - Hur bedömer de studenter som idag är verksamma inom respektive område att barnmorskeutbildningen motsvarade kraven som ställs i arbetslivet? Resultatet visar att studenternas attityd till barnmorskeutbildningen generellt är neutral eller positiv.Studenterna bedömer att de kunskaper de förvärvat genom utbildningen motsvarar arbetslivets krav vä Sammanfattningsvis visar resultatet att HSV:s kritik mot utbildningsformen inte finner stöd i studenternas uppfattningar.

Place, publisher, year, edition, pages
Centrum för lärande och undervisning , 2009.
Series
Rapport från Centrum för lärande och undervisning, ISSN 1650-5867 ; 12
Keywords [sv]
barnmorskeutbildning, distansutbildning
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-4406Local ID: 2320/4688OAI: oai:DiVA.org:hb-4406DiVA, id: diva2:883788
Available from: 2015-12-17 Created: 2015-12-17

Open Access in DiVA

fulltext(381 kB)505 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 381 kBChecksum SHA-512
f028e5361d21d8a6684647bf17caf5755512b57a869a4833a841265a79e8ea2dc06a47c73b84d988ed1e627c9ab409cda5a9424d99c4cab0f45554be276ea37a
Type fulltextMimetype application/pdf

Authority records

Borglund, LindaLangelotz, Lill

Search in DiVA

By author/editor
Borglund, LindaLangelotz, Lill
By organisation
Centrum för lärande och undervisning
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 505 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 491 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf