Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Omsorg och lärande. En intervjustudie om hur tre förskollärare resonerar kring omsorg och den fysiska beröringens betydelse för barns lärande och utveckling
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Caring and learning. An interview study about how three preschool teachers are reasoning about significance of caring and tactile touch for childrens learning and development (English)
Abstract [sv]

BAKGRUND: Förskolan skall lägga grunden för barns möjligheter till ett livslångt lärande. Den pedagogiska kontexten och personalens medvetenhet om de lärandemöjligheter som kan tillvaratas i vardagen är därför en viktig förutsättning för den holistiska synen inom förskoleverksamheten. SYFTE: Syftet med min undersökning är att ta reda på hur tre förskollärare resonerar kring omsorg och den fysiska beröringens betydelse för barns lärande och utveckling. Studien avser att besvara frågeställningarna: Hur beskriver förskollärarna relationen mellan omsorg och lärande? Hur uttrycker sig förskollärarna ifråga om hur de använder sig av fysisk beröring i barngruppen? METOD: Studien är av kvalitativ karaktär och bygger på intervjuer. Undersökningen omfattar tre förskollärare som är yrkesverksamma inom två kommunala förskolor i en kommun i Hallands län. Urvalet är gjort utifrån principen för tillgänglighet. RESULTAT: Det resultat som resovisas i denna studie tyder på att förskollärarna använder beröring relaterat till såväl omsorg som lärande. Omsorg och lärande uppfattas i princip enligt educaremodellen i vilken omsorg och lärande är förenade med varandra. Av resultatet i denna studie framgår att nyckelfaktorer som rör relationen mellan omsorg och lärande utgörs av den psykosociala miljön barnen och de vuxna vistas i på förskolan, personalens medvetenhet om och förmåga att ta tillvara på lärandesituationer i vardagsrutiner, samt förmåga att stimulera barns intresse och föra över kunskap till barnen. Bredvid planerade aktiviteter används också, enligt de intervjuade förskollärarna, den fysiska beröringen i relativt hög grad beträffande barns träning i empati, social förmåga och självkänsla samt självförtroende. Vardagliga rutinsituationer i vilka matematik och svenska är involverade utnyttjas om än i mindre utsträckning, till barns lärande. Fysisk beröring ses som en adekvat form för kommunikation med barn med behov av särskilt stöd.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Education and Behavioural Sciences , 2010.
Series
Kandidatuppsats ; 2009
Keywords [en]
educare
Keywords [sv]
förskola
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-19708Local ID: 2320/6061OAI: oai:DiVA.org:hb-19708DiVA, id: diva2:1311642
Available from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(147 kB)1019 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 147 kBChecksum SHA-512
8a13a7a619dd7edb06806a01bb74f91fc7ad58cf4f1007ef0ca99cfc68ba7c2a7fccd1f44da908645024d0f666247bb1ae6d3142985eb427e9bd09e9dc6c663d
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education and Behavioural Science
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1019 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 216 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf