Bakgrund: Sett till internationella undersökningar under de senaste 40 åren har de svenska elevernas resultat legat under genomsnittet förutom vid undersökningen 1995. Utifrån detta faktum kan det sägas vara relevant att titta på hur kursplanerna har utformats gällande ett specifikt matematiskt område, nämligen aritmetik. Syfte: Undersökningen avser att granska hur innehåll och metoder gällande divisionsalgoritmen, multiplikations- subtraktions och additionstabeller har beskrivits i kursplaner i matematik. I syftet ingår också att ta reda på en verksam lärares minnen av innehållet och metoderna under tiden då de olika läroplanerna varit rådande. Metod: Textanalys som redskap och då genom en komparativ undersökning är det arbetssätt som används i denna undersökning. Kursplanerna som analyseras är: Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94. I undersökningen ingår även en intervju med en lärare. Resultat: Denna undersökning av kursplanerna presenteras i kategorier såsom innehåll, metod, språk, likheter och skillnader. Lgr 62 och Lgr 69 är mycket detaljerade i sina beskrivningar av matematiskt innehållet och metoder generellt sett. Lpo 94 är sparsam med detaljbeskrivningar beträffande det valda matematiska området. Lgr 69 skiljer sig markant från övriga kursplaner när det gäller matematiskt språk genom att metoden mängdläran genomsyrar hela kursplanen. Lgr 80 är i motsats till Lgr 69 mer praktisk och vardagsnära i sitt språk. I Lgr 80 hävdas att de olika räknesätten bygger på varandra. Resultatet av en lärares minnen av innehåll och metod presenteras också här.