BAKGRUND: Då det står i Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) att det skall finnas ett samarbete mellan hem och förskola. Samarbetet har utvecklats över tid och idag vill föräldrarna vara med att påverka vissa aspekter i verksamheten. Detta samarbete påverkar vår yrkesroll och i allra högsta grad barnen på förskolan. SYFTE: Att undersöka vårdnadshavares vilja att påverka i förskolan kontra pedagogers upplevelser gällande detta. METOD: Undersökningen bygger på enkäter till pedagoger och föräldrar från tre olika förskolor. Det lämnades ut 36 stycken enkäter till pedagoger och 26 kom tillbaka besvarade. Till föräldrarna lämnade vi ut 85 och fick tillbaka 32 ifyllda. RESULTAT: Enkätstudien visar att föräldrar vill vara med och påverka vissa delar av verksamheten mer än andra. Samma situationer som föräldrar vill påverka är också de områden pedagoger upplever att föräldrar visat intresse av att påverka. De områden flest föräldrar vill påverka är vardagsnära situationer såsom vila, mat och barnens säkerhet. Den pedagogiska verksamheten menar de flesta föräldrar är pedagogernas uppgift att planera för.