BAKGRUND: Samlingen har sitt ursprung i Fröbels pedagogik och är i dagens förskola en del av den dagliga verksamheten. Samlingen har utformats till att stödja en demokratisk uppfostran och även till att ge barnen en struktur i vardagen eller för att lära barnen grundläggande begrepp. Dagens samling består både av rutiner som ser likadana ut varje dag och variation beroende på vad förskolan arbetar med. SYFTE: Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger och barn på fyra stycken utvalda förskolor ser på samlingen och dess innehåll. Syftet med studien är också att undersöka om barnen känner att de kan påverka samlingens innehåll och om pedagogerna tror att samlingen påverkar barnens utveckling. METOD: Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och observationer. Observationerna av samlingen använde vi som grund för de intervjufrågor vi sedan ställde. Vi har intervjuat både barn och pedagoger. RESULTAT: De flesta pedagoger i vår studie uttrycker att samlingen är en tid att skapa en gruppkänsla och lära barn sociala regler. Pedagogerna planerar samlingen för att koppla till teman och andra händelser och olika lärandemetoder. Många pedagoger i studien anser att utvecklingen barn gör i förskolan sker under hela dagen och inte bara under samlingen. En del pedagoger uttrycker att det är lättare att ta tillvara på barnens inflytande under små delar i samlingen. Barnen uppfattar att det är pedagogerna som bestämmer vad som ska hända under samlingen men uttrycker också att de får igenom önskningar om lekar och sånger.