Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Först trampar jag en, sen trampar jag två, sen kan jag: Förskolebarns lärande i utomhusmiljö
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
I pedal one then I pedal two and after that I know : Preschool children’s learning in an outdoor environment (English)
Abstract [sv]

Bakgrund: Vi är speciellt intresserade av utomhuslek och dess möjligheter till barns lärande. Vår studie handlar om att ta reda på vad barnen leker utomhus och hur de lär sig utifrån barnens perspektiv. Bakgrunden beskriver historik om lärandet och tidigare forskning som förklarar barns perspektiv, lek utomhus och lärandet. Syfte: Vårt syfte är att ta reda på vad barn, fyra till fem år gamla leker utomhus och hur de lär sig utomhus utifrån barns perspektiv. Metod: Undersökningen genomfördes genom att göra en kvalitativ intervju med 30 stycken barn på tre olika förskolor, i åldrarna fyra till fem år. Resultat: Vårt resultat visar att det barnen lär sig utomhus lär de sig själva eller av någon kamrat, det är inte något barn som nämner att pedagogerna lär dem något utomhus, pedagogerna är inte heller med i barnens lek. Rörelselekar är de lekar som barnen ägnar sig mest åt. Att gunga och cykla är de lekar som de flesta barnen sysselsätter sig med.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Education and Behavioural Sciences , 2010.
Series
Kandidatuppsats ; 2010
Keywords [en]
lek, utelek
Keywords [sv]
barns perspektiv, lärande
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-19815Local ID: 2320/6189OAI: oai:DiVA.org:hb-19815DiVA, id: diva2:1311749
Available from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(118 kB)194 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 118 kBChecksum SHA-512
7e9322db62ed13aa3d605b1ce7066860e965a3d7bba3afbf4b6396a455f99be4e9b426a0585f5e58c23a7c0038b28d6397d3b9a3c9002fff4345cfd782b22b24
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education and Behavioural Science
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 194 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 77 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf