Bakgrund: Lek är något som barn har gjort i alla tider och lek anses vara någonting som är positivt. Leken bidrar till barns välbefinnande och det bidrar till en utveckling hos barnen. Vi som pedagoger i förskola och i förskoleklass möter barn i deras lek varje dag och det är viktigt att leken får stort utrymme i verksamheterna. I bakgrunden redogörs litteratur och aktuell forskning som handlar om barns lek och låtsaslek. Syfte: Syftet med vår undersökning är att få en uppfattning om pedagogernas syn på vad som är av betydelse för barns lek och barnens syn på sin lek. Metod: Detta är en kvalitativ studie där intervju har använts som metod. Det har gjorts intervjuer med tolv barn och sju pedagoger i olika förskolor och förskoleklasser. Resultat: Vårt resultat visar att pedagoger och barn i studien har samma uppfattningar om lek och de olika lekarna. Pedagogerna menar att det är viktigt att delta i leken, att miljön bör vara inspirerande och att leken har stor betydelse för barnens utveckling.