”Jag vill göra likadant!”: barns sociala utveckling i ett textilt sammanhang.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)
Student thesisAlternative title
“I want to do the same!” : childrens social development in a textile context. (English)
Abstract [sv]
BAKGRUND: Det sociala lärandet är en viktig del av förskolans verksamhet för att
barnen ska utvecklas till goda samhällsmedborgare. I ett textil
sammanhang kan barn, med hjälp av skapande aktiviteter, utvecklas
socialt. Det är i det sociokulturella sammanhanget, i samspel med
andra som det främsta lärandet sker. Det textila skapandet kan locka
barnen till samarbete.
SYFTE: Syftet med undersökningen är att få syn på barns utveckling inom det
sociala området genom att använda textil som ett redskap.
METOD: Vi har använt oss av den kvalitativa metoden med observationer,
diskussioner och intervjuer som redskap. Studien genomfördes under
fem aktivitetstillfällen med barnen och en gruppintervju med
pedagogerna på en förskola.
RESULTAT: Resultatet av studien presenteras i form av utdrag från de
observationer och intervjuer som gjorts. Vi har valt att gruppera dessa
under rubriker för att sammanfatta mönster vi har sett under
observationerna. Vi har bland annat belyst perspektiv som
kommunikation, koncentration, tidigare erfarenheter, självförtroende
samspel och samarbete. I resultatet framkom att barns sociala
utveckling är beroende av samspel med andra.
Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Education and Behavioural Sciences , 2010.
Series
Kandidatuppsats ; 2010
Keywords [en]
socialt samspel, grupp, reggio emilia, empati, textil
Keywords [sv]
förskola, kommunikation, skapande verksamhet
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-19886Local ID: 2320/6278OAI: oai:DiVA.org:hb-19886DiVA, id: diva2:1311820
2019-04-302019-04-30