Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
LOV i Sjuhärad. En förstudie om kundval: jämförelser med Göteborgsregionen
(FoU Sjuhärad Välfärd)
2010 (Swedish)Report (Other academic)
Abstract [sv]

Denna rapport visar hur långt kommunerna i Sjuhärad kommit i processen att utreda, fatta beslut och eventuellt införa kundval enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) i början av februari 2010. Vissa jämförelser görs också med Göteborgsregionens kommuner. Rapporten är en förstudie, tänkt att användas som underlag för att kunna formulera en detaljerad projektplan till en mer omfattande studie kring vård- och kundval. Arbetet med förstudien kring LOV har genomförts i ett samarbete mellan FoU i Väst/GR och FoUS där ett gemensamt frågeformulär arbetats fram som underlag för datainsamling. De områden som berörs i frågeformuläret är om kommunen infört kundval, hur processen startade, hur beslutsfattandet vid ansökan/införande av kundval gick till och hur genomförande/införande av kundval gått till. För Sjuhärad del skedde materialinsamlig i två steg, dels genom enkäter som skickades ut via e-post och dels genom kompletterande telefonintervjuer. Det visade sig att samtliga åtta kommuner i början av februari 2010 hade avslutat utredningen kring ett eventuellt införande av kundval enligt LOV. Av dessa hade en kommun infört och startat kundval, övriga kommuner hade antingen fattat beslut om ett införande men ännu inte startat eller väntades fatta beslut om införande. Studien visade att det framförallt var politiska initiativ att starta processen kring kundval och de tre vanligaste skälen som angavs för att införa kundval var kvalitet, valfrihet och småföretagande. Samtliga kommuner hade infört eller planerade att införa kundval inom hemtjänst, både inom service och omvårdnad, samt delegerade insatser enligt hälso- och sjukvårdslagen. Arbetet med förstudien mynnade ut i en väsentlig fråga om kundval, när det är etablerat, medför att brukare sätts i centrum och att kvaliteten därmed höjs?

Place, publisher, year, edition, pages
2010.
Keywords [en]
regioner
Keywords [sv]
vårdval, kundval, kommun
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-4456Local ID: 2320/6284OAI: oai:DiVA.org:hb-4456DiVA, id: diva2:883838
Available from: 2015-12-17 Created: 2015-12-17

Open Access in DiVA

fulltext(599 kB)125 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 599 kBChecksum SHA-512
5c35c616b98a51711c9aa9bd8fdcd79036172e31aef6f480623e848bea95aa2c98da89562cba6ce3fb7b19df0a3830d3f05be523e2e4eeeeb144d27e563bff2e
Type fulltextMimetype application/pdf

Authority records

Esbjörnson, Sara

Search in DiVA

By author/editor
Esbjörnson, Sara
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 125 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 172 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf