BAKGRUND: Motorisk utveckling diskuteras utifrån två olika perspektiv både den dynamiska utvecklingen och den motoriska utvecklingen i stadier. Vikten av att ge barn god självkänsla tas upp utifrån olika författares och forskares perspektiv. I undersökningen är det dock endast den motoriska självkänslan som iakttagits. Motoriken kopplas till Merleau-Pontys fenomenologiska tankar om att kroppen och själen hör samman, liksom Ericssons forskning om sambandet mellan skolprestationer och motorik. SYFTE: Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka om barnets motoriska färdigheter har ett samband med vår tolkning av barnets motoriska självkänsla, detta utifrån barnets genomförande av förutbestämda fysiska utmaningar. METOD: I undersökningen har en triangulering använts. En observation samt en muntlig enkät gjordes i två förskoleklasser på landsbygden, sammanlagt deltog 13 barn. Ett rörelsepass observerades, där barnens motorik låg i fokus. Vid den muntliga enkäten framgick frågorna på ett sådant sätt att barnens grad av motorisk självkänsla gick att utläsa. RESULTAT: Vi kan se ett samband mellan barns grad av motorisk självkänsla och deras motoriska färdigheter. Framförallt ser vi att finmotoriken verkar ha ett samband med denna självkänsla. De flesta barnen hade relativt god motorik, dock med vissa undantag.