Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur förskollärare bemöter pojkar och flickor i förskolan
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
How pre-schoolteachers treat boys and girls in preschool (English)
Abstract [sv]

BAKGRUND: I avsnittet redogörs för forskning om genus och barn i förskolan och det styrdokumenten tar upp om ämnet. Tidigare forskning behandlar pedagogers syn på jämställdhet i förskolan och pedagogers syn på pojkar och flickor och verksamheten. Jag tar upp vad ett antal författare skriver om genus och jämlikhet och ger exempel på hur pedagoger kan jämna ut skillnader på pojkars och flickors sätt att vara. SYFTE: Syftet med studien är att undersöka hur flickor och pojkar på två förskolor uppmärksammas och bemöts av pedagoger i förskolan. METOD: Studien är kvalitativ där jag har använt mig av observationer av barn och pedagoger i olika vardagssituationer. RESULTAT: Resultatet visar att pojkar tar och får större plats och också gör sig hörda mer än flickor men också att pojkar får mer negativ uppmärksamhet i form av tillsägelser än flickorna. Observationerna visar exempel på hur pedagoger bemöter barnen i olika typer av situationer och att barn bemöts på olika sätt utifrån kön, som flicka och pojke. Resultatet visar också exempel på att barnen i vissa situationer bemöts lika oavsett könstillhörighet.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Education and Behavioural Sciences , 2010.
Series
Kandidatuppsats ; 2009
Keywords [sv]
förskollärare, jämställdhet, genus, flickor, pojkar, förskola
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-19899Local ID: 2320/6298OAI: oai:DiVA.org:hb-19899DiVA, id: diva2:1311833
Available from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(636 kB)1771 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 636 kBChecksum SHA-512
0a3084c6619ac09c08b326c9ed80bb29b76deb949d40942cb0b09c1aa24ceb68985dbad79b16a9ccffb2fde8408c1680ee826c25d6164456bb03e1eae9d8e662
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education and Behavioural Science
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1782 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 174 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf