Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
De nationella diagnosmaterialen i matematik: är de att räkna med?
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
The national diagnostic materials in mathematics : can you count on them? (English)
Abstract [sv]

BAKGRUND: Idén till denna undersökning väcktes under ett litteraturseminarium som behandlade bedömning av elevers kunskaper i matematik. Vi blev särskilt intresserade av de nationella diagnosmaterialen i matematik för de lägre åldrarna. Som blivande lärare ville vi ta chansen att få mer kunskap om dessa. SYFTE: Vår avsikt är att undersöka de nationella diagnosmaterialen i matematik, som inriktar sig mot grundskolans lägre åldrar, i relation till kursplanen i matematik och i relation till aktuell matematikdidaktisk forskning. METOD: Vi har använt oss av kvalitativ metod med inspiration av komparativ textanalys. RESULTAT: Vi kom i vår undersökning fram till att inget av diagnosmaterialen diagnostiserar hela det kunskapsinnehåll som enligt kursplanen i matematik skall ingå i grundskolans matematikundervisning upp till år 5. Inte heller tar de hänsyn till alla de fem uttrycks- och representationsformer som utgör den matematikdidaktiska forskningen i vår undersökning. En användning av dylika material kräver en medvetenhet hos användaren.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Education and Behavioural Sciences , 2010.
Series
Kandidatuppsats ; 2009
Keywords [en]
diagnostisering, diagnosmaterial, matematikens fem representationsformer, poststrukturalistisk forskning
Keywords [sv]
matematik, kunskapsområden i kursplanen i matematik, textanalys
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-19900Local ID: 2320/6299OAI: oai:DiVA.org:hb-19900DiVA, id: diva2:1311834
Available from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(2322 kB)239 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2322 kBChecksum SHA-512
cfbb268e158289b5a72eb24e9a16a76a41067e99cb8bcdc5ff403159c1e4670c746d6c52913f20986bc3e1dbf699548dfeda350219462495646611450d09d89f
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education and Behavioural Science
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 239 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 53 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf