BAKGRUND: Idén till denna undersökning väcktes under ett litteraturseminarium som behandlade bedömning av elevers kunskaper i matematik. Vi blev särskilt intresserade av de nationella diagnosmaterialen i matematik för de lägre åldrarna. Som blivande lärare ville vi ta chansen att få mer kunskap om dessa. SYFTE: Vår avsikt är att undersöka de nationella diagnosmaterialen i matematik, som inriktar sig mot grundskolans lägre åldrar, i relation till kursplanen i matematik och i relation till aktuell matematikdidaktisk forskning. METOD: Vi har använt oss av kvalitativ metod med inspiration av komparativ textanalys. RESULTAT: Vi kom i vår undersökning fram till att inget av diagnosmaterialen diagnostiserar hela det kunskapsinnehåll som enligt kursplanen i matematik skall ingå i grundskolans matematikundervisning upp till år 5. Inte heller tar de hänsyn till alla de fem uttrycks- och representationsformer som utgör den matematikdidaktiska forskningen i vår undersökning. En användning av dylika material kräver en medvetenhet hos användaren.