Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Förhållningssätt till mångkulturalitet: Vad ett mångkulturellt förhållningssätt går ut på det vet jag ärligt talat inte.
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
Approach to multiculturalism : What a multicultural approach is about that I really don’t know. (English)
Abstract [sv]

BAKGRUND: Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle vilket även avspeglar sig i skolan. För verksamma pedagoger innebär detta att ta tillvara på den kulturella mångfalden samt att anpassa verksamheten utifrån elevernas olika behov och förutsättningar. Vi redogör i vår litteraturbakgrund för aktuell forskning och litteratur som berör vårt valda undersökningsområde. Vi har också valt ur mål ur styrdokument samt kursplaner som vi anser är relevanta för vårt syfte. SYFTE: Vårt syfte är att ta reda på pedagogers förhållningssätt till mångkulturalitet och hur ett sådant förhållningssätt tillämpas i skolan. Studiens syfte är inte att få en generell uppfattning utan vi har valt att intervjua fem pedagoger som vi tror har kunskaper inom området. METOD: Studien bygger på osystematiska observationer samt delvis strukturerade intervjuer med fem pedagoger verksamma i år 1-9. RESULTAT: Samtliga pedagoger har svårigheter med att tolka och förstå vad ett mångkulturellt förhållningssätt innebär. Det flesta av respondenterna har inte reflekterat över sitt eget förhållningssätt till mångkulturalitet eller hur de tillämpar det i praktiken. Under våra intervjuer då respondenterna tvingades reflektera över sitt förhållningssätt samt tillämpning kunde vi dock se att de hade ett förhållningssätt till mångkulturalitet samt att flertalet tillämpade detta.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Education and Behavioural Sciences , 2010.
Series
Kandidatuppsats ; 2010
Keywords [en]
kultur, kulturmöten, interkulturell kommunikation
Keywords [sv]
förhållningssätt, mångkultur, mångkulturellt förhållningssätt, interkulturell pedagogik, interkulturell kompetens, interkulturellt ledarskap
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-19912Local ID: 2320/6316OAI: oai:DiVA.org:hb-19912DiVA, id: diva2:1311846
Available from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(264 kB)491 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 264 kBChecksum SHA-512
38dae6d436e92946b8e5cc752a34fbca9d4e9ca4c56ea80a155146b608c33f74a3e4b2134a5eb44094a1cb721d649ad2e80a81735d6f693054cd2af60fc55aff
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education and Behavioural Science
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 491 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 58 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf