Samma piller i ny förpackning: Det riktiga apoteket?
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)
Student thesisAlternative title
Same pills in a new package : The real pharmacy? (English)
Abstract [sv]
Är du intresserad av vad som händer här och nu kring Apoteket AB:s omreglering? I
sådana fall rekommenderar vi dig att läsa denna uppsats, ”Samma piller i ny förpackning
– det riktiga apoteket?”. Som läsare får du ta del av den omreglering som skett inom
Apoteket AB, när det nu har gått från statligt monopol till en konkurrerande marknad.
Syftet med uppsatsen är att undersöka och tolka hur den nya apoteksmarknaden hanterar,
påverkas av och arbetar med den förändring som skett till följd av omregleringen.
Uppsatsen innehåller ett introduktionskapitel där du får en inblick i det gamla, statliga
Apoteket AB, vad det har inneburit och stått för, följt av en inblick i de nya
apoteksaktörer som nu kommit in på den konkurrerande apoteksmarknaden: Medstop,
Apotek Hjärtat och Kronans Droghandel. Med dessa organisationer har vi genom vår
kvalitativa undersökningsmetod, genomfört ett antal intervjuer som legat till grund för
uppsatsens process. Fokus ligger på den förändring som skett i och med omregleringen
och vad denna förändring har medfört. Du som läsare får sedan ta del av en
sammanställning av vår empiri, varvat med teori och vår egen analys. Du får ta del av vad
som har hänt och varför, om och hur det har påverkat ledning, personal och också kunder.
Vi har grävt i vad de olika aktörerna på marknaden säger och hur de ställer sig till det
som skett och fortfarande håller på att ske.
Vidare bjuds det också på intressanta aspekter som rör denna förändring, framförallt får
du som läsare ta del av hur den har påverkat personalhantering, konkurrens- och säljtänk
på de nya apoteken, då de apoteksanställda nu också blir säljare inom vinstdrivande
organisationer. De konkurrerar nu med gamla kollegor som tillsammans på det gamla
Apoteket AB, arbetade som en enad kår mot ett gemensamt mål. Även förtroendefrågan
tas upp i uppsatsen. Apoteket AB har haft ett högt förtroende bland kunderna och det tas
upp om det nu är möjligt för de nya organisationerna att nå ett lika högt förtroende som
Apoteket AB har haft och hur de tänker arbeta för att nå detta, profilera sig och ta en plats
på den nya apoteksmarknaden.
Avslutningsvis reflekterar vi över de uppfattningar vi bildat oss under uppsatsens gång,
de tankarna presenteras i den avslutande delen, i form av en berättelse kring
förändringen.
Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Business and Informatics , 2010.
Series
Kandidatuppsats ; 2010KF25
Keywords [en]
konkurrens, personalhantering
Keywords [sv]
omreglering, förändring, kund, förtroende
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-19989Local ID: 2320/6421OAI: oai:DiVA.org:hb-19989DiVA, id: diva2:1311923
2019-04-302019-04-30