Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
En studie om pedagogers uppfattningar om lärande miljön i Reggio Emilia inspirerade förskolor
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
University of Borås, School of Education and Behavioural Science.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
A study on the teachers perception of learning environment in Reggio Emilia inspired preschool (English)
Abstract [sv]

Bakgrund Inom Reggio Emilia filosofin arbetar man medvetet med miljön och materialet. Man ser miljön som den tredje pedagogen. De två andra pedagogerna är lärarna samt barnen själva. I Reggio Emilia har de en stark tro på barnets kunnande. De ser barnen som kompetenta och nyfikna att lära sig saker. Materialet finns i barnens nivå för att vara tillgängligt för dem. Syfte Syftet med vår undersökning är att studera några pedagogers förhållningssätt till och uppfattningar om barns lärande i en Reggio Emilia inspirerad lärandemiljö. Studien undersöker också hur lärandemiljön är och hur den ser ut i relation till Reggio Emilias filosofi. Metod Studien är kvalitativ och har inspirerats av fenomenografisk ansats, vilken beskriver människors uppfattningar av olika fenomen. Vi använder den kvalitativa metoden som bl.a. utgår från miljöobservationer och intervjuer. Metoden lämpar sig för att undersöka pedagogernas uppfattning och förhållningssätt. Resultat Resultatet har visat pedagogernas arbetssätt och tankesätt. Det visar att miljö och material har en aktiv roll i barnens utveckling och lärande. Det verkar som hela Reggio Emilia grundar sig på demokrati. I Reggio Emilia har man en stark tro på det kompetenta barnet. Barngruppen ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. Det står klart att den pedagogiska miljön är förhållandet mellan en synlig miljö och en osynlig miljö. En synlig miljö är allt från arkitektur, lokaler, möblering till materialet och en osynlig miljö är pedagogernas förhållningssätt till barn och varandra. Pedagogisk dokumentation är ett förhållningssätt och en kommunikation mellan barn, föräldrar och pedagoger. Det framgår att man inte kan ta hit Italien för att de har andra kulturella förutsättningar. Genom detta arbete har vi fått kunskap om vår egen verksamhet och vårt pedagogiska arbete.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Education and Behavioural Sciences , 2011.
Series
Kandidatuppsats ; 2011
Keywords [en]
reggio emilia, material
Keywords [sv]
innemiljö, arbetssätt
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-20421Local ID: 2320/8061OAI: oai:DiVA.org:hb-20421DiVA, id: diva2:1312355
Note
Program: LärarutbildningenAvailable from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(2819 kB)678 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2819 kBChecksum SHA-512
bd0acca7497f4e7088993db771b431312edc944594adc5b447bca6fa4f07f6c20ad912a9d38f57a01b575bbb2934f1072a47e820c06bde142fb133981958998d
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Education and Behavioural Science
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 679 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 194 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf