Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vad kostar en idé?: Att prissätta det immateriella inom grafisk design.
University of Borås, School of Business and IT.
University of Borås, School of Business and IT.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
How to price an idea? : The pricing of the intangible in graphic design. (English)
Abstract [sv]

Inom Service Management, dyker problematisering kring prissättning av tjänster upp. Likväl ses den problematiken inom den grafiska- och konstnärliga branschen, en bransch som allt för ofta glöms bort i det sammanhanget. Kreatörers arbeten syns överallt runtomkring oss och deras arbete är av stor betydelse i dagens samhälle där Design Management har kommit att bli allt viktigare. I den grafiska branschen finns ingen tydlig koppling som i den traditionella prissättningen där produktionskostnad och pris samspelar. Det är betydligt besvärligare att sätta ett pris på en kreatörs arbete då det innefattar långt mer än slutprodukten. Syftet med den här studien att ta reda på hur den problematiken ska kunna lösas för kreatörerna. Syskonen Brogren är en byrå inom grafisk designverksamhet och det allra största problemet de upplever är prissättningen. Det är svårt för dem att motivera den tid de lagt ned på en illustration med planering, research och idéer. Kunder kan ha dålig insikt i vad en kreativ process innebär och därför försvåra prissättningen. Studien tar upp problematiseringen genom att undersöka företag i Syskonen Brogrens bransch. Företagen har handplockats för att få ett så brett spektrum av utbildningsbakgrund, erfarenhet, omsättning och storlek som möjligt. Intervjuerna har tillsammans med befintlig litteratur utgjort grunden för en modell om vad kreatören bör räkna med i sin prissättning. Modellen innefattar: Material- och produktionskostnad, Idéarbete och analys, service och kundbemötande, användningsrättigheter, ”det lilla extra” samt kundnytta.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Business and Informatics , 2011.
Series
Kandidatuppsats ; 2011KF23
Keywords [en]
design management, grafisk design, immateriell, kreativ process, kreatör, service management
Keywords [sv]
prissättning, småföretag, upphovsrätt
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-20532Local ID: 2320/8299OAI: oai:DiVA.org:hb-20532DiVA, id: diva2:1312466
Note
Program: Kandidatutbildning i företagsekonomiAvailable from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(847 kB)251 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 847 kBChecksum SHA-512
a2f5c66a2a4fd974333a74a1b8a634f12ad833f539fc232beb82439525b6381a08ca1eb428397eba72d1acdcc7c9de16de7aaaef699a36887c85003425236a3b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Business and IT
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 251 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 164 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf