Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hållbarhetsredovisning i textilindustrin- Vad har KappAhl, Lindex, MQ och H&M för motiv till att redovisa hållbarhet?
University of Borås, School of Business and IT.
University of Borås, School of Business and IT.
2011 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year))Student thesisAlternative title
Social accounting in the textile industry- what incentive does KappAhl, Lindex, MQ and H&M have with accounting for sustainability? (English)
Abstract [sv]

Medvetenheten om ett socialt och miljömässigt ansvar har på senare år ökat bland företagen. Det har blivit allt viktigare för företagen att visa omvärlden att man är ett engagerat företag som tar sitt samhällsansvar. Tidigare forskning har visat att det finns kommunikationsproblem mellan företagen och omvärlden när det gäller företagens CSR-arbete. Detta problem kan leda till att företagen inte når ut till sina intressenter och därmed inte kan skapa det förtroende för redovisningen som de önskar. I och med detta kommunikationsproblem kan det uppstå en negativ inställning från samhället gentemot företagens motiv bakom hållbarhetsredovisningen. Syftet med studien är därför att identifiera och analysera KappAhl, Lindex, MQ och H&M:s motiv till att redovisa sitt hållbarhetsarbete. Vi har utgått från en kvalitativ metod där vi har genomfört en intervju för att orientera oss i ämnet för att sedan göra en dokumentstudie av de fyra företagens hållbarhetsredovisningar. I studien har vi också haft en abduktiv ansats där vi i dess helhet har pendlat mellan teori och empiri. Genom att studera dessa fyra företags hållbarhetsredovisningar har vi kommit fram till att det största motivet till att upprätta en hållbarhetsredovisning är att företagen ser att de ger dem ekonomiska fördelar. Torts detta har vi funnit att motivet bakom hållbarhetsredovisningen har en mindre betydelse då det är företagens CSR-arbete som är av största vikt.

Place, publisher, year, edition, pages
University of Borås/School of Business and IT , 2011.
Series
VT2011-CE04
Keywords [en]
social accounting, textilindustrin, CSR, textile industry, CSR, sustainable development
Keywords [sv]
hållbarhetsredovisning, hållbar utveckling
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hb:diva-20749Local ID: 2320/9069OAI: oai:DiVA.org:hb-20749DiVA, id: diva2:1312683
Note
Program: CivilekonomprogrammetAvailable from: 2019-04-30 Created: 2019-04-30

Open Access in DiVA

fulltext(763 kB)471 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 763 kBChecksum SHA-512
b11c3338ef6cd52580f463ada6eb675cb8d301b8daa7bd38a09224b568d850327c376921437d442d05d187216076cfd87564c53e5f794c1e59d724505adb72b4
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Business and IT
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 471 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 631 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • harvard-cite-them-right
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf